kersen schaepkens

Zijn zoete kersen gezond?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Het eten van kersen is niet alleen lekker maar ook erg gezond! Maar welke gezondheidseffecten hebben kersen nu eigenlijk? Wij zochten het uit en hebben een lijst gemaakt van de gezondheidseffecten. Dus: zijn zoete kersen gezond? Dat lees je hieronder.

bakje met kersen

Kersen werken bloeddruk verlagend

Een studie gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition – heeft ontdekt dat het drinken van kersensap nog beter werkt om de bloeddruk te verlagen dan gebruik van medicatie. Proefpersonen kregen 60ml kersensap toegediend en hun bloeddruk daalde met 7% in drie uur! Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Northumbria. Deze daling werkt zich weer door en verminderd de kans op een hart aanval met 38% en het verlaagd de kans op een hartaandoening met 23%.

Kersen zijn goed tegen diabetes

Kersen bieden ook voordelen voor mensen met diabetes. Dit komt door de bloedglucoseverlagende werking die de kersen met zich mee brengen. De bloedglucoseverlagende werking komt door de polyphenolen die in de kersen zitten.

Goede slaaprust door kersen

Volgens Amerikaanse onderzoekers is het dagelijks drinken van kersensap goed voor de nachtrust. Er werd een onderzoek verricht bij een groep vrijwilligers.  Deze vrijwilligers dronken ‘s ochtends en ‘s avonds een glas ongezoet kersensap en week erna kregen ze een ander vruchtensap. Er werd een duidelijk verschil gemeten tussen beiden drankjes, toen de groep vrijwilligers ‘s ochtends en ‘s avonds een glas ongezoete kersensap dronken, sliepen ze gemiddeld 17 minuten langer.

Minder spierpijn door kersen

Dat kersen ook goed zijn tegen spierpijn hadden wij zelf ook niet gedacht, maar toch blijkt dit het geval te zijn volgens een studie in Journal of the International Society of Sports Nutrition. In deze studie werden hardlopers verdeeld in twee groepen, de ene groep kregen 355ml kersensap twee keer per dag toegediend en de andere groep kreeg een placebo. De groep die twee keer per dag kersensap had gedronken hadden significant minder toename van spierpijn dan de groep met het placebo.

Hersenfuncties gezond houden door verse kersen

Wil je je hersens gezond houden? Daar is het eten van kersen ook goed voor. Verschillende onderzoeken laten zien dat het eten van kersen de symptomen van Alzheimer en Huntington kunnen verminderen.

Jicht en kersen

Het eten van kersen verlaagd het risico op een jichtaanval met 35%. Dit blijkt uit een studie met 633 jicht patienten uitgevoerd door Yuqing Zang, professor geneeskunde en volksgezondheid op de universiteit van Boston.

Antioxidanten in kersen

Een van de unieke voordelen van zoete kersen zijn de vele antioxidanten die in de kersen zitten. De kersen hebben de donkere kleur te danken aan de Anthocyanin glycosides. Deze antioxidanten zorgen onder andere ook voor een ontstekingremmende werking. Maar de antioxidant melatonine komt ook voor in de kers, deze zorgt voor een rustgevend effect op het zenuwstelsel, verminderd prikkelbaarheid, slapeloosheid en koppijn.

Om antwoord te geven op de vraag: ”Zijn zoete kersen gezond?”, kunnen we met een gerust hart ja beantwoorden. Maar kersen moet je niet alleen eten voor de gezondheidseffecten maar ook voor de lekkere smaak.

Heb je ondertussen zin gekregen in een heerlijke portie zoete kersen? Bij ons kersenbedrijf ben je in het kersenseizoen van harte welkom om een van onze kersenrassen te proeven.

Kersenvriend

Meld je aan als Kersenvriend

Ben je ook zo gek op kersen? Meld je dan aan als onze Kersenvriend!

Als Kersenvriend ontvang je:

Wij zullen je niet spammen. Lees onze privacyverklaring.