De-4-vergeten-gezondheidsvoordelen-zoete-kersen-1

4 gezonde eigenschappen van kersen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In ons vorig blog ‘zijn zoete kersen gezond‘ heb je kunnen lezen of kersen gezond zijn. Die vraag hebben we zoals verwacht, volmondig met een ja beantwoord. In dit blog delen wij nog eens vier gezonde eigenschappen van zoete kersen.

Calorieën

Kersen zijn gezond, maar misschien heb je je wel eens afgevraagd of al het genieten in het kersenseizoen jou niet dik maakt. Dat vinden wij een begrijpelijke zorg. Als we 100 gram kersen gaan vergelijken met 100 gram chips, dan ziet dat eruit als volgt.

Gezonde-eigenschappen-kersen

In de afbeelding zie je dat chips maar liefst tien keer zoveel calorieën bevat, en dat je ook tien keer zo lang moet bewegen om het weer te verbranden. Je kunt dus prima dat bakje kersen wegeten en gezond blijven.

Vezels

Volgens de voedselconsumptiepeiling van het RIVM krijgen Nederlanders gemiddeld ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid voedingsvezels binnen. Vezels zijn erg belangrijk voor onze gezondheid. Ze helpen namelijk met de spijsvertering en houden je buik dus gezond. Gelukkig bevatten zoete kersen ook vezels om jou in deze behoefte te voorzien. Bij het eten van 200 gram kersen krijg je 3 gram vezels binnen.

PH-balans

Zoete kersen hebben een gunstig effect op de PH-waarde in het lichaam (ook wel zuur-base balans genoemd). Zoals je op de afbeelding hieronder kunt zien, moet het lichaam een PH-waarde van 7,4 aanhouden om gezond te kunnen blijven. Veel voedingsmiddelen, maar ook sporten bijvoorbeeld, verlagen de PH-waarde van het lichaam omdat ze zuurvormend zijn. Om de PH-waarde weer te stabiliseren onttrekt het lichaam mineralen op bepaalde plaatsen, bijvoorbeeld uit het botweefsel en dat is niet gezond. Helaas zorgt ons westerse levensstijl dat we meer zuurvormende dan basevormende voedingsmiddelen binnenkrijgen.  Hierdoor is het lichaam te veel bezig met het stabiliseren van de PH-waarde. Het gevolg is dat in het lichaam een omgeving wordt gecreëerd waarbij gezondheidsklachten makkelijker kunnen ontstaan. Je kunt daarbij denken aan spier- en gewrichtspijn, moeheid, ontstekingen en huidklachten. Om dit tegen te gaan moet je ervoor zorgen dat je ook genoeg basevormende voedingsmiddelen binnenkrijgt. Kersen zijn gelukkig basevormend, waardoor ze dus helpen met het verkrijgen van een gezonde PH-waarde in het lichaam. Om te weten hoe zuur- of basevormend een voedingsmiddel is, moet er gekeken worden naar de PRAL-waarde van dat voedingsmiddel. In de afbeelding zie je dat kersen een gunstige PRAL-waarde hebben van –4,3.

Gezonde-eigenschappen-kersen-ph-balans

Vitaminen

Kersen bevatten ten slotte meerdere vitaminen die allemaal bijdragen aan de gezonde eigenschappen van kersen. Zo bevatten ze de in water oplosbare vitaminen B en C, en de in vet oplosbare vitaminen A, E en K. De meest voorkomende vitamine in kersen is vitamine C. Een kommetje met 200 gram kersen bevat 20 mg vitamine C. Deze vitamine draagt bijvoorbeeld bij aan een gezonde en stralende huid. Daarnaast is vitamine C essentieel voor een goed immuunsysteem. En wat is momenteel nou belangrijker dan het hebben van een goede weerstand?

Nog meer gezonde eigenschappen

In een eerder artikel noemden we 7 andere gezonde eigenschappen van zoete kersen.

Populaire berichten
Kersenvriend

Meld je aan als Kersenvriend

Ben je ook zo gek op kersen? Meld je dan aan als onze Kersenvriend!

Als Kersenvriend ontvang je:

Wij zullen je niet spammen. Lees onze privacyverklaring.